Creating a Virtual Visit to KKU Archive with 3D Vista Virtual Tour

Main Article Content

Theerayut Balchon
Supat Sinawat
Wanchat Bhume
Nitiya Srivoradetpaisal

Abstract

Khon Kaen University Library has recently developed a KKU virtual archive to offer a new and exciting experience for all users to visit our archives through virtual experience. KKU virtual archive provides a 3D tour to introduce our archive service. In addition, KKU virtual archive provides all customers the knowledge about archival work, opportunity to play quiz game and search for archival information. This new service can be accessed through VR Headset. KKU virtual archive platform was developed with 360 cameras and 3D Vista Virtual Tour software which supports viewing on all platforms including computers, tablets and smartphones. After launching this new service, we found that visitors accessed to this platform through website https://lib.kku.ac.th/kkuarchivestour or via VR Headset. This new and innovative service creates a new learning source for KKU library. The results of the visit to KKU virtual archives were shared by the users through informal interviews. When asked about the feelings after using the service, most of the users felt fun and enjoyed the visit. The users also expressed the realistic feeling as if they were visiting the actual places.

Article Details

How to Cite
Balchon, T. ., Sinawat, S. ., Bhume, W. ., & Srivoradetpaisal, N. . (2023). Creating a Virtual Visit to KKU Archive with 3D Vista Virtual Tour. PULINET Journal, 10(1), 160–168. Retrieved from https://so14.tci-thaijo.org/index.php/PJ/article/view/151
Section
Academic Articles

References

ชัชชพันธ์ เล็กเจริญ. (2559). การตลาดเชิงประสบการณ์กับความภักดีของผู้บริโภคในการชมการแสดงทอล์คโชว์. ปริญญานิพนธ์ปริญญาศิลปศาสตรมหาบัณฑิต สาขานิเทศศาสตร์และนวัตกรรม คณะนิเทศศาสตร์และนวัตกรรมการจัดการ สถาบันบัณฑิตพัฒนบริหารศาสตร์.

ดลพร ศรีฟ้า. (2561). โลกเสมือนจริงก่อให้เกิดประสบการณ์ทางสุนทรียะ. วารสารนิเทศยามปริทัศน์. 17(22), 74 – 78.

บุญชู บุญลิขิตศิริ. (2557). รูปแบบพิพิธภัณฑ์ศิลปวัฒนธรรมเสมือนภาคตะวันออก. รายงานการวิจัยมหาวิทยาลัยบูรพา.

ลลิตา พ่วงมหา. (2564). แนวทางการบริหารประสบการณ์ลูกค้าด้วยเทคโนโลยีเสมือนจริง. วารสารนิเทศศาสตร์. 39(3), 113 – 123.

วันชาติ ภูมี (2560). พิพิธภัณฑ์เสมือนจริง มหาวิทยาลัยขอนแก่น. PULINET Journal. 4(3), 249 – 258.

สำนักหอสมุด มหาวิทยาลัยขอนแก่น. (2565). แผนปฏิบัติการและการถ่ายทอด OKR/KRL ประจำปี 2565. สำนักหอสมุด.

AGILE model for software development. (2017). https://www.researchgate.net/figure/AGILE-model-for-softwaredevelopment_fig24_320877019

“Virtual Experience” สร้างประสบการณ์เสมือนในยุค New Normal. (2564). https://www.okmd.or.th/okmd-kratooktomkit/4162/