The Confession of the Hungry Ghosts in Peta Vatthu (Stories of the Departed)

Authors

  • Chaiyaporn Ritkrajang Mahachulalongkornrajavidyalaya University
  • Masmolee Jitviriyatham Mahidol University

Keywords:

The Hungry Ghosts, Confession, the stories of the departed (Petavatthu)

Abstract

The Academic article entitled ‘The Confession of the departed Ghosts in Petavatthu, Buddhist Doctrine’ aims to propose the concept of merit-sin, good karma-bad karma and hell-heaven according to the confession of the hungry ghosts in Petavatthu (the stories of the departed). It is a documentary study. The study was found that

The Petavatthu consists of 51 stories of people who have pass away. The stories derived from two sources, namely; (1) The story that the Blessed One raised himself from the events that happened (Atthupattihetu) and (2) comes from asking and answering (Pujjha-Visajjana) between Hungry ghosts and Disciples such as the Phra Maha Moggallana Thera, Phra Sariputra Thera, etc. they brought that story to inform the Blessed One, then he preached the cause and taught the Dharma to the followers.

The word "Peta" has two meanings: (1) refers to someone who has passed away from this world, for those who die and to be born as deities are called Peta or Hungry Ghosts. Incliningly, a ceremony to make merit and dedicate merit to those who have died called ‘Petapli’. (2) refers to some animals who born in the Petvisai (realm of hungry ghosts). These animals have suffered various sufferings based on the consequences of one own unwholesome (Akusala).

In addition, there is another group of hungry ghosts who experience the effects of good and bad karma alternately in the same existence, called Vemanikapeta, who have their own castle and happy as the angels for a time, but at another time, he suffered severe suffering like all the other ghosts and hell beings.

In conclusion, this doctrine Described the physical characteristics of each type of hungry ghosts, divided according to the sinful power of the hungry ghosts that had been done. The story of the hungry ghosts in the Scripture of Petvathu gives a reminder to humans about the law of karma and the real existence of merit-sin which is the regularly concept of smarted Buddhists.

References

ณทรัตน์จุฑา ไชยสวัสดิ์. (2562). “ความเชื่อเรื่องวิญญาณบรรพบุรุษของคนไทยถิ่นใต้ : ผี เปรต และเทวดา”, วิวิธวรรณสาร. ปีที่ 3 ฉบับที่ 2 (พฤษภาคม-สิงหาคม 2562).

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2551). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 16. กรุงเทพมหานคร: บริษัท เอส. อาร์. พริ้นติ้ง แมส โปรกัดส์ จำกัด.

พระประพันธ์ ชาตเมโธ (สีผึ้ง) และคณะ. (2565). “ศึกษาวิเคราะห์เปรตในสังคมไทย”, วารสารวิจัยวิชาการ. ปีที่ 5 ฉบับที่ 4, (กรกฎาคม-สิงหาคม 2565).

พระใบฎีกาทวีศักดิ์ ชินวํโส (กล้าคง). (2563). “วิเคราะห์คุณค่าทางพุทธจริยธรรมที่ปรากฏในความเชื่อเรื่องเปรตที่มีผลต่อสังคมไทยปัจจุบัน”, วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์. ปีที่ 7 ฉบับที่ 2 (กุมภาพันธ์ 2563).

พระมหาอุทิศ ศิริวรรณ. (2636). “เปรตในพระไตรปิฎก”, วิทยานิพนธ์อักษรศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย.

พระสมคิด สิริปุญฺโญ (ศรีบุญมา). (2536). “วิเคราะห์อกุศลกรรมที่นำสัตว์ไปเกิดเป็นเปรตในพระพุทธศาสนาเถรวาท”, วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2556). อรรถกถาภาษาไทย พระสุตตันตปิฎก ขุททกนิกาย เปตวัตถุ. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

นิกาย เปตวัตถุ. (2539). บทนำพระไตรปิฎกภาษาไทย เล่มที่ 26. กรุงเทพมหานคร: มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

นิกาย เปตวัตถุ. (2556). อรรถกถาภาษาไทย พระสุตตันตปิฎก ขุททกนิกาย เปตวัตถุ. กรุงเทพมหานคร: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

นิกาย เปตวัตถุ. (2551). คัมภีร์วิสุทธิมรรค ภาค 1 พระพุทธโฆสเถระ รจนา. พระนครศรีอยุธยา: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

นิกาย เปตวัตถุ.(2539). พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

Downloads

Published

2024-01-19

How to Cite

Ritkrajang, C., & Jitviriyatham, M. (2024). The Confession of the Hungry Ghosts in Peta Vatthu (Stories of the Departed). Journal of Dhammaduta, 3(2), 65–75. Retrieved from https://so14.tci-thaijo.org/index.php/Dhammaduta/article/view/324

Issue

Section

Academic Article