An Anāgāmi : One who does not patisandhi in another bhūmi

Authors

  • Peeraphun Worachatdejchai Thammasat University

Keywords:

Suddhāvāsa, Anāgāmi, Bhūmi

Abstract

Suddhāvāsa is a place where it is generally believed that the patisandhi-citta (rebirth- consciousness) of an anāgāmi will be born in various levels of conception according to the faculties, such as avihā, atappā etc. if they have not yet achieved special qualities, arahattamagga-citta and arahattaphala-citta can occur in pavattikāla (between birth to death period). However, it was found that there are different interpretations of the place where anãgãmi will be born, such as those who can be born in suddhãvãsa must be anãgãmi who has achieved the fifth jhāna, other than that, they will be born according to the jhāna they have achieved. If they are sukkhavipassaka anāgāmi, after they die, they will be born in vehapphalā realm, etc.

          Therefore, the author aims to study the place where anāgāmi will be born after the cuti-citta has occurred by searching for information from evidence appearing in The Pali Canon, atthakathā, scriptures related to Buddhism, as well as information from various places to find a conclusion on this matter.

References

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระสุตตันตปิฏก. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2539). พระอภิธรรมปิฎก. กรุงเทพมหานคร: โรง พิมพ์มหา จุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.(2560). อรรถกถาภาษาไทย พระสุตตันตปิฎก. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2560). อรรถกถาภาษาไทย พระอภิธรรมปิฎก. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ.ปยุตฺโต). (2556). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ 24:โรงพิมพ์พระพุทธศาสนาของธรรมสภา. น.81.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป.อ. ปยุตฺโต). (2563). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ 15. สหธรรมิก:กรุงเทพฯ น.403.

พระสัทธัมมโชติกะ ธัมมาจริยะ. (2565). ปรมัตถโชติกะ มหาอภิธัมมัตถสังคหฏีกา วิถีมุตตสังคหะ ภูมิจตุกกะและปฏิสนธิจตุกกะ ปริจเฉท 5 เล่ม 1 (หลักสูตรชั้นมัชฌิมอาภิธรรมิกตรี). พิมพ์ครั้งที่ 10. มูลนิธิสัทธัมมโชติกะ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. น.150, 251-252

เลดีสยาดอ. พระคันธสาราภิวงศ์ (แปล). (2555). อภิธัมมัตถสังคหะและปรมัตถทีปนี. พิมพ์ครั้งที่ 4. ประยูรส์นไทย:กรุงเทพฯ น.582.

มูลนิธิภูมิพโลภิกขุ.(2565). อภิธัมมัตถสังคหบาลีและอภิธัมมัตถวิภาวินีฏีกา ภาค 2. พิมพ์ครั้งที่ 3. โรงพิมพ์มูลนิธิภูมิพโลภิกขุ : กรุงเทพฯ. น.39, 95-97

วรรณสิทธิ ไวทยะเสวี. (2559).คู่มือการศึกษาพระอภิธัมมัตถสังคหะ ปริจเฉทที่ 5 วิถีมุตตสังคหวิภาค. พิมพ์ครั้งที่ 8. มูลนิธิแนบมหานีรานนท์ : นครปฐม. น.319.

สิริ เพ็ชรไชย (แปล). (2559). วิสุทธิมัคค์และปรมัตถมัญชุสา ภาค 3. ม.ป.ท. น.1061.

ทองย้อย แสงสินชัย. (30 มิถุนายน 2557). บาลีวันละคำ. สืบค้นเมื่อ 10 มิถุนายน 2567, จากhttps://dhamtara.com/?p=4476

Downloads

Published

2025-02-03

How to Cite

Worachatdejchai, P. (2025). An Anāgāmi : One who does not patisandhi in another bhūmi . Journal of Dhammaduta, 4(2), 103–117. retrieved from https://so14.tci-thaijo.org/index.php/Dhammaduta/article/view/1043

Issue

Section

Academic Article